dagarmedmig

2013-05-17
14:56:35

Romerska bågar
När man får oväntat besök eller att man vill bjuda hem någon med kort varsel är det bra att kunna slänga ihop någon fika snabbt och lätt. Helst ska det vara ingredisenser som man har hemma. Bara tanken att behöva springa till affären gör en trött. Jag känner att när jag väl är hemma orkar jag inte hålla på att handla varje dag, utan föredrar att storhandla så att man har maten som behövs för veckan hemma. I onsdags när vi fick besök gjorde jag en god kladdkaka med romerskabågar. Nu är det kanske inte så att man alltid har romerskabågar hemma, men just denna gången hade jag det.
 
Grundreceptet är på en vanlig kladdkaka som jag hittade på arlas hemsida. Den gick snabbt att göra och var så där gott kladdig. Ibland tröttnar jag på "vanliga" kladdkakor även om det finns hur många olika recept som helst på just det, så varför inte lägga i något gott som man har hemma i skafferiet. 
 
KLADDKAKA med ROMERSKA BÅGAR
 
100 g Svenskt Smör från Arla
12 dl strösocker
2 st ägg
12 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 näve romerskabågar
 
GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull.

2. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl.

3. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat.

4. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

5. Tryck ner romerska bågar i kladdkakan. 

6. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten.

7. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker.                                                                        

 
 
- Servera med grädde eller glass - 
 
                                                                                                                Grundrecept från arla.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: