dagarmedmig

2013-05-22
13:55:51

Kålpudding
Variation i köket är viktigt för att inte tröttna på att laga mat. Att ständigt göra samma rätt om och om igen blir långtråkigt. Dock är det några få maträtter som jag vet att minstingen i familjen äter riktigt bra av och då blir det inte så mycket med den där variationen :) När jag var och storhandlade köpte jag 2 kg köttfärs. Vet inte riktigt hur många rätter det finns recept på som har just köttfärs som huvudingrediens, men många är det. Jag har alltid köttfärs i fryset för att snabbt och smidigt kunna ta fram och göra tex köttfärssås. Idag gjorde jag kålpudding på en del av köttfärsen. Kålpudding äter jag väldigt sällan, men varje gång jag äter det så tycker jag det är så gott. Husmanskost är aldrig fel.
 
Här kommer mitt kålpuddingsrecept
 
KÅLPUDDING
4 port
 
500 g köttfärs
1 gul lök
smör att steka i
1 ägg
1 st vitkålshuvud (cirka 1 kg)
2 msk sirap
2 msk koncentrerad kalvfond
2 msk kinesisk soja
salt och peppar
1 dl + 2 dl vatten
(1 dl att blanda ihop med köttfärsen & 2 dl att blanda med vitkål)
 
Gör så här:

1. Skär vitkålen i små bitar och stek tillsammans med smör i en stekpanna.
2. Häll på vatten då och då (2 dl) så att det inte bränner fast, låt puttar några minuter.
3. Blanda ner sirap med kålen och låt puttra ytterligare några minuter.
4. Blanda köttfärsen med ägg, 1 dl vatten, finhackad gul lök, kalvfond, soja, salt & peppar.
5. Bred hälften av vitkålen i botten på en form. Lägg på köttfärsblandningen och bre på resterande vitkål.
6. Ställ in i ugnen på 175 grader i cirka 45 minuter. 
 
- Servera med potatis, brunsås och lingon -
 
 
 
 
 
- HUSMANSKOST SÅ DET RYKER OM DET. JAG ÄLSKAR DET! -
 
Ta hand om dig!
 
 

Kommentar:
#1: Henryk

Gott & Nyttigt-Tack Emelie

Svar: Ja, visst är det gott med kålpudding :) lätt att göra också :)Tusen tack för din kommentar Henryk, det värmer verkligen!
Kram Emelie
Emelie Ånhed

2013-05-22 @ 14:58:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: