dagarmedmig

2013-09-23
20:11:32

Så nedrans gott att.....
jag riktigt längtar tills nästa gång jag kan göra denna rätt. I lördagskväll skulle vi hem till några vänner, men tyvärr hade Ebba varit hemma från förskolan hela veckan och var inte bättre på lördagen. Vi fick därför ringa återbud och det blev istället en lugn hemmakväll med god mat och en fin vän på besök. Toppen det också.
 
Några dagar tidigare hittade jag nya Elle mat & vin i brevlådan till min stora förtjusning. Jag älskar den dagen i månaden när tidningen kommer. Så mycket att läsa och njuta av. Jag köper bara Elle mat & vin och Sköna hem.
 
Prenumenerar du på någon tidning? Tipsa mig gärna om andra bra tidningar där man kan få en massa inspiration.
 

I senaste nummret av Elle mat & vin fanns recept på en musselpasta. Jag som älskar skaldjur var så klart tvungen att testa receptet och oj så himla gott det var. Jag åt och åt tills jag trodde jag skulle spricka.
 
Musselpastan får 10 av 10 möjliga poäng. TUMMEN UPP för så goda recept. Så är du precis som jag, en mussel älskare måste du testa detta recept. Kanske ett bra tips till helgens middagar. 
 
MUSSELPASTA
4 personer
 
300 g linguinepasta
1 nät musslor
1 schalottenlök
1 kinesisk vitlök
1 chili (delad & urkänad)
2 msk olivolja
1 dl vitt vin
2 dl vatten
1 msk hummerfond
1 tsk salt
1 dl créme fraiche (jag använde 3 dl för att få tjockare konsistens)
salt & nymald svartpeppar
 
Till servering:
3 msk hackad koriander eller persilja.
(Jag tycker inte om koriander, så jag valde persilja. Blev super bra)
 
Gör så här:

1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen och håll varmt.
2. Skölj musslorna i kallt vatten. Klipp bort "skägget" som sticker ut. 
3. Släng alla trasiga musslor eller de som är öppna och inte stänger sig när du knackar på dem.
4. Hacka schalottenlök, vitlök och chili.
5. Fräs det i oljan i en stor gryta, utan att det tar färg. 
6. Häll på vin, vatten, fond & salt. Koka upp på högsta värme.
7. Häll i musslorna och lägg på lock. Låt koka kraftigt i 3 minuter.
8. Ta upp musslorna med hålslevoch behåll spadet i grytan.
9. Släng de musslor som inte öppnat sig. 
10. Häll créme fraiche i grytan och låt såsen koka ihop utan lock så den blir lite simmig. Cirka 15 minuter.
11. Smaka av med salt och peppar.
12. Lägg tillbaka musslorna med sina skal och vänd i pastan.
13. Strössla över koriander eller persilja.
 
- Smaklig måltid vänner! -
 
 
 
 
 
♥ Hoppas första dagen i veckan började bra för dig. Om inte, kämpa vidare imorgon. ♥
Kramar
 
 

Kommentarer:
#1: Henryk

Tack Emelie !
Den ska prövas :)

Svar: Tycker verkligen att du ska prova detta receptet. En klar favorit.Tack för din kommentar, lika roligt varje gång.
Kram Emelie
Emelie Ånhed

2013-09-23 @ 22:27:41
#2: Malin

Det ser verkligen jättegott ut!! Tack för tipset, ska vi testa snart! Kram

Svar: Vad roligt att du tycker det Malin..Du precis som jag älskar ju skaldjur, så jag kan nästan garantera er att ni kommer tok-gilla detta :)Tack för din fina kommentar:)
Kram Emelie
Emelie Ånhed

2013-09-25 @ 12:56:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: