dagarmedmig

2012-04-26
22:26:36

Hej, sa Petronella i från Plaskeby....
det är tid att fälla upp sitt paraply. Ja, det var precis vad man har varit tvungen till att göra idag. En grå och regning dag, precis som igår. Men jag trotsade vädret, tog på mig regnjacka och träningsdojorna och begav mig ut på en promenad. Ibland orkar man inte med att sitta inne en hel dag och bara vänta på bättre väder. Nej, så fick det bli. Ebba nerpackad i vagnen, med regnskyddet på och jag dyblöt med hörlurarna i öronen. Livet är allt rättvist.



På eftermiddagen när Ebba lagt sig tog jag tag i min plantering av blommor på balkongen.
-HEJ!, vad fint det blev- och vilken skillnad. Nu är det bara skrubbning av balkonggolvet och lite möbler, sen välkomnar vi våren och sommaren.








När jag ändå var igång med pysslandet, ska tilläggas att jag har världens snällaste dotter som plus det sov 2,5 timmar i eftermiddags, så passade jag på att baka jättegoda kolasnittar. Ni bara måste prova detta goda recept. Kolasnittar går hem oss nästan alla, tror aldrig jag fått ett nej när jag frågot om någon vill smaka och det ser jag som ett gott tecken. 

Här kommer receptet
Ingredienser till 25 st kakor:

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker, och malen ingefära och vänd ner det i smeten.
4. Dela degen och rulla ut två längder.
5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.
6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.

-Man kan välja att frysa in dem eller att förvara dem i en burk-

Visste ser de smarriga ut? Perfekt att bjuda på.

Imorgon är det fredag, vilket för mig innebär arbete. Ska bli riktigt kul att komma utanför hemmets fyra väggar imorgon och bara få vara EMELIE och inte mamma EMELIE. Imorgon axlas föräldrarollen av pappan i familjen.
Sen tar vi helg, vi får se vad den innebär. Förhoppningsvis god mat, så kolla in snart igen så kanske ni också kan få något bra tips till helgens middagar.

All kärlek!

hjrta

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: