dagarmedmig

2012-04-28
23:52:31

Vänner, familj och god mat..
Precis så som en lördag ska spenderas. Jag älskar när min omgivning är lediga och kan umgås med mig. Tyvärr arbetar pappan i denna familjen varannan lördag och idag var det hans tur. Men det finns värre saker att hänga upp sig på.
Vi bytte av varandra i dörren och jag stack ner till Espresso house och mötte upp en riktigt fin vän. Hon som tänkte på lilla Ebba när hon var och shoppade GANT home prylar. Lyckliga Ebba fick en super fin och go filt. Perfekt till vagnen och sängen.
Tack fina vän!




På kvällen när mamma & pappa skulle komma hem och äta kände jag för att prova något nytt. Jag tog lite vad jag kände för och gott blev det. Riktigt gott. Det fick mer än godkänt av alla fyra. Vill dock tillägga att maten blev riktigt kryddig. Så kryddig att ögonen rann & svetten lackade i panna. Har hört att det är bra för förbränningen, så det skadade nog inte.

Här kära vänner kommer kvällens recept:
Ingredienser 4 pers:

5 st bakpotatis
16 st champinjoner
2 st gul lök
2 st majskolvar
1 pkt ricotta ost
2 dl creme fraiche
2-3 dl riven gratängost
Santa Marias vitlökspeppar
Santa Marias pepparmix
Salt
Valfritt kött
Santa Marias chili marinad
2 dl creme fraich
3 tsk sambal oelek

Gör så här:

Börja med att marinera köttet och lägg det sedan i kylen (Köttet får bäst smak om man låter det ligga i marinad över natten). 

1. Lägg in potatisarna i ugnen i ca. 1 timma på 175 g (har ni bråttom så gör de i micron tills de blir mjuka).
2. När potatisarna är färdiga, dela de på längden och gröp sedan ur potatisen.
3. Blanda samman potatis, 2 dl creme fraich, ricotta ost, gratäng ost och kryddorna (snåla inte med kryddorna.
4. Fyll de tomma potatisskalen med potatisblandningen och ställ in i ugnen på grillfunktionen så att de får färg på toppen.
5. Trä på varannan champinjon och varannan gul lök på 4 st träspett (skär löken i klyftor).
6. Dela majskolvarna på mitten.
7. Pensla på chilimarinaden på träspetten.
8. Blanda samman 2 dl creme fraich och sambal oelek (blir en god sås)
9. Grilla spetten, majskolvarna och det marinerade köttet

Smaklig måltid!
















Maten föll verkligen oss i smaken, så detta kommer att göras fler gånger i sommar. Tycker det är trevligt med grillad mat, då mannen här hemma älskar att grilla och jag gillar att stå i köket. Det blir en jämn och bra fördelningen där alla är inblandade på varsitt lilla hörn.

Till efterrätt blev det grillad banan med apelsinchoklad i, serverad med choklad apelsin glass. Mums så gott och så enkelt. Perfekt dessert när grillen ändå är igång. 

Nu måste jag sova så jag orkar upp och träna i morgon.
Fortsatt trevlig helg vänner!

hjrta


Kommentar:
#1: Anonym

Supergott!!!!

2012-05-14 @ 22:09:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: