dagarmedmig

2012-08-05
22:02:22

Färgen rosa...
Förr tyckte jag inte speciellt mycket om färgen rosa, men sen jag fick min dotter fullkomligt älskar jag rosa i alla dess nyanser. Ebba har mycket rosa kläder och hennes rum går i rosa och rött (låter kanske konsigt med rosa & rött men det är riktigt snyggt). Till hennes 1 års kalas kommer det att vara rosa tema, så igår fick jag äntligen gjort rosa maränger till den stundande dagen.
 
Katalanska maränger
cirka 15 st
 
7 st äggvitor
5 1/4 dl strösocker
Saft av 1/2 citron
Röd karamellfärg
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 130 grader.
2. Blanda äggvita, strösocker och saft av citron i en rostfri bunke.
3. Vispa tills det blivit ett hårt vitt skumm. Du ska kunna vända bunken upp och ner på utan att marängen lossnar, då är den klar.
4. Tillsätt karamellfärg tills du blir nöjd med färgen.
5. Klicka ut marängsmeten i muffinsformar eller direkt på ett bakplåtspapper.
6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 1 timme, marängerna ska vara lite sega i mitten. 
 
 
 
 
 
All kärlek!
 

Kommentar:
#1: Malin

Jättevackra maränger!! Ser verkligen smaskiga ut också :-)

Svar: Tack snälla du! Maränger smakar kanske inte jätte mycket, men de är väldigt vackra att titta på :) speciellt att duka upp när det vankas kalas :) Kramar
Emelie Ånhed

2012-08-06 @ 12:08:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: