dagarmedmig

2012-08-07
21:22:58

Mumsfillibaba gryta
Jag har som mål att försöka röja ut min frys innan sommaren är över. Jag har kommit på att jag är en riktig hamster, samlar på mig mat som om jag trodde 3 dje världskriget skulle starta. Mannen är hemma skakar bara på huvudet och tycker inte jag är riktigt klok när jag kommer hem med tredje flaskan olivolja, fjärde påsen mjöl och inte bara tala om alla chips och popkorn påsar som jag har hemma.. Herregud, undra hur detta ska sluta?
 
I vilket fall som helst så var det ju det där med att städa ur frysen, jag har så smått börjat och igår när jag försökte göra plats för alla kakor som jag bakar till Ebbas kalas hittade jag grytbitar. Så gårdagens kvällsmat fick bli egen komponerad gryta.
 
Ölkorvsgryta
4 pers
 
600 g grytbitar
2 st starka ölkorvar
1 tsk mejram
1 msk vetemjöl
1 burk syltlökar
20 st gröna oliver
2 dl hackad ättiksgurka
1 burk minimajs
6 dl grädde
Några stänk tabasco (mängd efter hur stark man vill att grytan ska vara)
salt & peppar
 
Gör så här:
1. Stek grytbitarna i en stekgryta med smör, salt och peppar.
2. Pudra vetemjöl över köttet. Häll på grädden.
3. Skär ölkorvarna, minimajsen och ättiksgurkan i bitar och lägg ner i grytan tillsammans med köttet.
4. Blanda ner syltlöken och oliverna.
5. Smaka av med tabasco och mejram.
6. Låt stå och puttra under tiden som riset kokar.
 
- Smaklig måltid allesammans! -
 
 
 
 
I morgon fortsätter frysrensningen, vi får se vad jag hittar att laga mat på :) 
 
All kärlek!
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: