dagarmedmig

2012-07-31
22:29:29

7 sorters kakor
Om några få dagar blir liten tjej stor tjej. Ebba fyller nämligen 1 år. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger orden ett år, så förstår jag ändå inte hur min lilla "bebis" redan blir ett år. Vart tog dagarna, veckorna och  månaderna vägen det här första året? Kommer det alltid att gå så här snabbt, i så fall känns det som om tiden när jag kommer stå på skolgården och vänta på min lilla flicka snart är här. På ett vis sorgligt, men på ett annat vis väldigt, väldigt positiv. Jag inbillar mig att tiden går snabbt när man har det bra, eller vad tror du?
 
Till Ebbas kalas kommer det att behövas bakas en massa kakor och tårtor, så här på bloggen kommer det att i veckan bli en hel del recept på just detta. I dag har jag bakat Leilas jättegoda kolasnittar.
 
Jättegoda kolasnittar
25 kakor
 
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten.
4. Dela degen och rulla ut till lagom stora längder (jag delade de i 4 bitar= 4 längder)
5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.
6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.
 
 
 
 
- Nu är det bara till att fortsätta baka om jag ska få ihop 7 sorters kakor till den stora dagen, 1 gjord, 6 kvar :)  - 
 
All kärlek!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: