dagarmedmig

2012-07-29
20:41:05

Pasta som ser ut som ris....
Mannen här hemma undrade suspekt om det verkligen var så himla gott med ris i en sallad. Jag är absolut inte något stort fan av kallt ris i sallader, men däremot älskar jag risoni. Ser nästan exakt likadant ut som ris, bara något tjockare och lite, lite längre. Något som mannen helt klart höll med om :) 
När vi vaknade i morses såg vädret lovande ut, tänkte oss en dag på havet. Men tyvärr mulnade det på så det fick bli en sväng till barnensbadstrand istället. Inte fel det heller. Jag som trodde att vi skulle kunna äta ute idag bestämde mig för att göra en risoni sallad, lätt att ta med och inget som behöver värmas. Ett extra plus för att familjens minsta medlem gillar de flesta ingredienserna och kan få en egen tallrik med samma mat som oss. 
 
Emelies risonisallad
4 pers
 
Ingredienser:
100 g risoni
1/2 dl olivolja
1 st vitlöksklyfta
1/2 Onsala korv
1 ask Coctail tomater
1 burk majs
1 pkt aptena fetaost
1 påse färsk bladspenat
salt & nymalen svartpeppar
 
Gör så här:
1. Koka risoni i 1 liter vatten i 11 minuter. När de är färdigkokta häll i ett durkslag och skölj i kallt vatten.
2. Blanda olivolja, pressad vitlök, svartpeppar och salt.
3. Blanda samman risoni och olivoljan i en skål.
4. Smula över fetaost.
5. Hacka grönsakerna och skiva onsalakorven, blanda samman med risoni.
6. Krydda med havssalt och svartpeppar (snåla inte med svartpeppar).
 
- Smaklig måltid vänner !! -
 
 
 
All kärlek!
 
 
 
 
  

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: