dagarmedmig

2012-07-11
22:11:16

Usch och fy för sjukdom....
Det gör så ont, så ont, så ont i mitt hjärta när jag ser att Ebba inte mår bra. Johan ringde mig på jobbet idag och sa att lilla pluttan hade 39,5 graders feber och var ledsen och trött. Som mamma värker hjärtat av lilla minsta som händer. Kvällen idag var ingen rolig kväll, vi hoppas på en bättre dag och kväll imorgon istället. 
 
Som utlovat kommer här recept på min goda potatissallad och en salsa med äpple och basilika som var med i ELLE mat & vin. 
 
Chunky salsa med äpple & basilika
4 pers
 

2 gröna äpplen
1 kruka basilika
500 g körsbärstomater (i olika färger)
1/2 rödlök
1/2 citron
2 msk vitvinsvinäger
4 msk god olivolja
salt & peppar
 
Gör så här

1. Skölj och dela äpplena på mitten. Kärna ur och skär i mindre bitar.
2. Grovhacka basilikan. Dela tomaterna på mitten.
3. Skala och finhacka rödlöken. 
4. Pressa över citronsaft och blanda samman vinäger, olja och krydda med salt & peppar.
5. Blanda alla ingredienser i en skål.
 
- Det är viktigt att välja äpplen som är syrliga, som bryter fint mot söta tomater och aromatisk basilika - 
 
 
 
 
Senapsslungad färskpotatissallad
4 pers
 
1 kg färskpotatis
(halverade om de är stora)
4 msk majonäs
2 msk dijonsenap
1 bunt gräslök
1 st röd lök
Salt & peppar
Italiensk salladskrydda
 
Gör så här
 
1. Koka potatisen tills den mjuknat, cirka 10-15 min.
2. Hacka rödlöken och i fina bitar. Hacka gräslöken i stora bitar.
3. Blanda alla ingredienser och vänd ner potatisen när den har svalnat.
 
 
 
......................
 
Av våra snälla gäster fick vi en jätte fin present, perfekt att ge bort istället för en blomma. Jag uppskattar verkligen när man får något användbart, precis som detta.
 
 
 
- Om ni inte har varit på Paus, frisör och inredningsbutik i Saluhallen på Breared så rekommenderar jag verkligen er ett besök. De har ett brett sortiment på bland annat "gå bort gåvor" -
 
All kärlek!
 
 

Kommentar:
#1: Frida

Detta ska absolut testas då jag ska stå för tillbehören till helgen :))

Svar: Du kommer garanterat att imponera Frida :) Vi ses på torsdag, då ska det lagas ännu mer god mat och drickas vin ;) Kramar
Emelie Ånhed

2012-07-30 @ 09:51:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: