dagarmedmig

2012-06-07
23:01:47

Havrekakor med kanelsmak
Jag tycker det är jätte bra att ha lite småkakor hemma när det kommer "oväntat" besök. Det ska alltid finnas något att bjuda på till kaffet. Så välkomna hem till mig ;)
Det bästa med småkakor är att de har lång hållbarhet bara de förvaras torrt i en burk, går också super att frysa in. Tinar på bara någon minut.

Havrekakor med kanelsmak
20-25 st
Tid. 15 minuter

125 g smör
2 1/2 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Rör ihop smör och socker mjukt.
3. Tillsätt ägget och vaniljsockret och blanda till en slät smet.
4. Vänd ihop de torra ingredienserna för sig och blanda sedan ner i smörblandningen.
5. Forma degen med mjölade händer till en avlång rulle och dela i 20-25 bitar.
6. Rulla varje del till en boll och platta till.
7. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i 10 minuter.
8. Låt kakorna svalna innan servering.

- Om man vill kan man smaksätta kakorna med kanel eller ingefära. Jag valde kanel, vilket blev väldigt gott. Mängd av kanel/ ingefära beror på hur mycket du vill att de ska smaka, prova dig fram - 



.......................................

I går var bästa mamma här och hjälpte mig med att sy nya gardiner till mitt "bloggrum". Det är alltid bra med hjälp när man har en tokig dotter som absolut inte tycker det är kul att sitta still och kolla när mamman syr gardiner. Bästa pappa hjälpte oss med att sätta upp en grind för våran branta trappa, så nu är det fritt fram för Ebba att krypa runt utan att behöva ha sina föräldrar i hasorna :) 

Visst blev det bra med gardinerna?


- Ett kallt rum -



- Mer ombonat men ändå stilrent och ljust rum - 
När man fäster gardinstängerna i taket upplevs rummets takhöjd som så mycket högre och en hotellkänsla infinner sig...

Sov gott!
All kärlek
hjrta


Kommentarer:
#1: Jessica junhall

Tack för insperationen ang. Havrekakorna. Mina blev smaksatta med kardemumma. Mumma blev det ;)

2012-06-17 @ 19:11:09
#2: Emelie Ånhed

Välkommen hit Jessica! Så kul att läsa din kommentar :) :) Riktigt uppskattat! Kardemumma låter riktigt gott, det får jag pröva nästa gång. Våra är nästan redan slut så jag behöver baka de snart igen :)

Kramar till dig!

2012-06-17 @ 20:24:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: