dagarmedmig

2012-06-18
21:28:20

Mumsigt grahamsknäcke
Som utlovat kommer här receptet på smarriga knäckebröd som passar lika bra till ostbrickan som till midsommar. Knäckebröden är riktigt sröda och krispiga, tunna som papper.

Grahamsknäcke
24 st

5 dl mjölk
1/2 msk honung
1/2 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk hela fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

Gör så här:
1. Värm mjölk, honung, sirap, salt & kryddor som har stötts i mortel till fingerljummet, max 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
3. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta till en elastiskt deg.
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Jäs i bunken under bakduk i cirka 1 timme.
6. Kavla ut runda, supertunna kakor på ett välmjölat bakbord. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda i mitten av ugnen i 3-4 minuter tills bröden fått lite färg, vänd sedan bröden och grädda i någon minut till.




- Degen när den är färdig arbetad och ska jäsa - 



- Mina föräldrar och Johans föräldrar fick varsin påse med knäckebröd & både tyckte att det var super goda. Provade med smör och marmelad och det blev full pott på det -

- Vissa knäckebröd fick mer färg än andra, men smaken var det samma - 

..............................

Jag vill också passa på att välkomna nya läsare till min blogg (självklart de gamla också) det är så roligt att läsarsiffrorna blivit högre. Största delen för mig med att ha en matblogg är faktiskt att kunna inspirera Er, därför är jag oerhört glad och stolt att just Du kollar in här, TACK TACK TACK!!!!

Ni får mer än gärna kommentera mina inlägg och om ni provar något av recepten, lämna gärna era åsikter om vad som var bra och mindre bra. Det sporrar bara mig än mer.

♥ Du är värdefull ♥




Kommentarer:
#1: Anonym

Det var bara sååå gott!!

2012-06-18 @ 21:48:48
#2: Emelie Ånhed

Tack :) Jag ska göra en omgång till så då kommer de fler :) Kram

2012-06-18 @ 22:29:29
#3: Susanne Bergenheim

Låter gott! Kommer absolut att baka detta knäckebröd! Tänkte även prova kasslergratängen :) kram Suss

Svar: Hej Susanne:) Kul att du tittar in hos mig :) :) och kul att du har hittat lite recept som du kommer att prova :) Hoppas att allt är bra med dig?! Hälsa jobbet :) Ha en skön midsommar! Kram Emelie
Emelie Ånhed

2012-06-19 @ 17:30:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: