dagarmedmig

2012-05-13
22:12:10

Krämig fläskfilé i ugn
En trött, faktiskt mycket trött Emelie sitter vid tangentbordet och skriver till dig idag. Visst är tröttheten självförvållad, jag kunde inte hålla mig från att dricka för många glas vin. När man är omringad av underbara tjejkompisar, några väldigt gamla vänner och några nyfunna vänner går det inte riktigt att kasta in handduken. Vi hade det ju så fantastiskt roligt. Att prata gamla minnen från barndomen får en att må riktigt bra. Hade till sist kramp i hela ansiktet, för att ha skrattat på tok för mycket.

Tack, tack alla underbara vänner för en skrattfylld kväll !!♥

Ikväll blev det en ny rätt här hemma. Eftersom jag har en "trött dag" fick det bli att jag hittade på något av det som vi hade hemma i kylskåpet. Det blev en succe. Ibland imponeras jag av att man kan få till så god mat, bara av att använda sig av sin fantasi och av vad man har hemma.

"Våga mixa och trixa i köket"

Recept till 4 pers

1 stor fläskfilé
3 st schalottenlökar (går utmärkt med purjolök)
10 st champinjoner
1 burk Ridderheims soltorkade tomater
1 st vitlöksklyfta
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 st köttbuljong
Grillkrydda (mängd efter hur mycket man vill ha)
Salt och vitpeppar

Gör så här

1. Putsa fläskfilén och skär den sedan i 2 cm tjocka skivor. Stek fläskfilén i smör så att den får färg på bägge sidor.
2. Lägg fläskfilén i en ungsform.
3. Dela de soltorkade tomaterna och champinjoner och hacka löken. Stek det sedan i smör tills löken mjuknat.
4. Häll blandningen över fläskfilén.
5. Blanda samman grädde, creme fraiche, buljong, vitlök och kryddorna. Häll sedan detta över fläskfilén och lökblandningen.
6. Ställ in i ugnen på 175 grader i cirka 20 minuter.
Detta kan man servera med färskpasta eller potatis. Vi valde att göra en god sallad till istället.
"Smaken är som baken, delad"





Hoppas ni blir sugna på att själva testa dagens recept. Vi här hemma tyckte det var super smarrigt!
Testa, testa, testa.......

Nu blir det till att slänga sig i soffan. Jag älskar att ligga i soffan på söndagskvällen och njuta av det sista som är kvar av helgen. En annan sak som jag älskar är när jag på kvällen får tända mina underbara ljusstakar från Day Home. Jag är så glad över att ha dem i min ägo. Ljus (båda doft och icke doft) och ljusstakar får jag aldrig nog av, ett stort HA-begär för mig.  



Önskar Dig en bra start på den nya veckan!
Love 
hjrta



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: