dagarmedmig

2012-11-03
21:37:54

Den som väntar på något gott....
väntar aldrig för länge :) Back in business som man brukar säga ;) 
Att blogga tar tid, man behöver inspiration till att skriva något intressant osv. Ärligt talat så har jag varit usel på att laga mat här hemma. Har mest blivit det gamla vanliga. Spagetti och köttfärssås, korv & stroganoff osv. Med andra ord inget kul att dela med mig av till er. 
Jag hoppas och tror att det vänder. 
Kvällen till ära bjuds det på en mustig höstgryta med rött vin. Detta är ingen gryta som man gör snabbt och enkelt, den kräver sin tid. Närmare bestämt 3 timmar.
 
Mustig höstgryta
4 pers
 
800 g högrev
smör
2 pkt bacon
2 gula lökar, klyftade
3 schalottenlökar, halverade
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 burkar krossade tomater (á 425g)
1/2 liter rött vin
3 dl vatten
3 msk kalvfond
5 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
2 msk hackad färsk timjan
3 lagerblad
2 morötter, skalade oh grovt skivad
1 palsternacka, skalad och grovt skivad
10 små skogschampinjoner
salt och peppar
 
Gör så här:
1. Skör köttet i bitar och stek i smör i en stekpanna. 
2. Lägg över köttet i en gryta.
3. Stek bacon, löken och vitlöken och lägg över i grytan.
4. Tillsätt krossade tomater, vin, vatten, fond, soja, tomatpuré, timjan och lagerblad.
6. Salta och peppra. 
7. Låt småkoka under lock 2-3 timmar.
8. Tillsätt morot, palsternacka och champinjoner och låt koka ytterligare 20 minuter utan lock. 
9. Smaka av med salt och peppar. 
 
- Servera pressad potatis eller någon annan variant av potatis till -
Själva var vi inte jätte hungriga ikväll så vi köpte ett gott surdegsbröd till istället. Blev super gott det med!
 
 
 
 
Tack för att du genom dina besök på min blogg "pushar" mig att skriva :) 
Kramar
 
 

Kommentar:

Vilken härlig gryta,den måste jag bara göra!Det är så gott med en mustig gryta som tar lite tid att laga o står o puttrar på spisen. Allt gott till dig o din familj,kramar Gunilla

Svar: Tycker verkligen att du ska testa denna goda gryta. Perfekt till helgen :) Kramar emelie
Emelie Ånhed

2012-11-04 @ 13:23:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: