dagarmedmig

2012-11-20
20:20:39

Inbakad kassler, precis som utlovat!
Eftersom hela vårt hem skriker S.J.U.K.D.O.M tar det all min kraft. Att ha en dotter som varken har ätit eller sover särskilt bra kan jag meddela tar på psyket. Som tur är har vi under Ebbas första levnadsår kunnat "spara in på energi" med tanke på att hon alltid sovit bra och varit en mycket "snäll" tjej (jag vet att en del av er anser att man inte kan säga att barn är snälla. För alla är ju snälla. MEN ni förstår väl vad jag menar?.... hoppas jag).
Så jag ska inte gnälla nu. Men, sjukdom är aldrig roligt.
 
Att gå omkring och bära på en ledsen Ebba hela dagarn innebär att jag inte direkt kan ställa till med storkok, utan det får bli mat som man kan göra med en hand :) Med andra ord mat som inte kräver så mycket.
 
I fredags orkade ingen av oss handla så jag fick helt enkelt köra på kylskåpsrensning och oj vad gott det blev. När det väl är helg brukar man vilja göra något "extra smarrigt" och gärna något som får en att känna den där lite "lyxiga" känslan.
För några år sedan bjöd en vän mig på inbakad kassler, så det fick bli något liknade. Smarrigt med en touch av "lyx" (inbakning får en att känna den där speciella fredagskänslan).
 
Inbakad kassler
4 pers
 
4 st smördegsplattor
500-600 g kassler
1 burk cremé bonjour vitlök/örter
4 dl cremé fraiche
1 purjolök
Persilja
Riven gratängost
Vitpeppar & salt
 
Gör så här:
1. Lägg smördegsplattorna på en ungsplåt med bakplåtspapper under. Ställ in i ugnen enligt anvisning på förpackningen.
2. När tiden är färdig på smördegsplattorna kommer de att ha rest sig och blivit härligt krispiga.
3. Skär då ett snitt igenom hela smördegen, så du har en botten och ett lock. 
4. Skär kasslern i tärningar. Hacka purjolöken. Lägg detta i en bunke.
5. Blanda samman med cremé fraichen, cremé bonjour, persilja, salt och peppar.
6. Fyll sedan varje botten med fyllningen och avsluta med ost. Lägg sedan locket på.
7. Ställ in i ugnen med folie på i cirka 20 minuter på 225 g, eller tills allt blivit varmt. 
 
- Serveras med ris och sallad - 
 
 
- Färdiga att delas på - 
 
 
 
 
♥ Smaklig måltid vänner ♥
 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Frida

Så fantastiskt gott det ser ut.. är ju inte jätte förtjust i kassler men kan lägga i nått annat! Måste absolut testas!! :)
MERA RECEPT!!!

Svar: Visst gör det Frida! Johan fick ett tag för sig att han inte heller gillade kassler, men plötsligt gillar han det. Ge det en chans Frida :) :) Kanske kan du precis som Johan ändra dig :) Ska lägga ut ett nytt recept ikväll! Kramar till dig!
Emelie Ånhed

2012-11-21 @ 07:15:52
#2: Susanne

Ser gott ut! Skall absolut prova, kanske nästa helg :) Denna blir det ostbiffar. Kram Suss

Svar: Kul att du testar mina recept. Känns så roligt att veta att jag bidrar med inspiration:) Kram E...ps.hoppas ni kommer gilla ostbiffarna !!
Emelie Ånhed

2012-11-21 @ 16:46:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: