dagarmedmig

2013-02-06
14:57:08

Att göra annorlunda potatismos...
Potatismos kan göras på många olika sätt. Smaksatt med olika kryddor, någon rotfrukt, ostar eller tex. örter. 
Sist jag gjorde potatismos valde jag att göra den på ett lite annolrunda sätt. Jag älskar att använda mig av olika kryddor och örter. Tänkte ge dig mitt tips på ett kryddigt och passande mos till kött och kycklingrätter. Tyvärr är det svårt att säga exakta mått, då smaken är som baken :)
 
Emelies kryddmos
4 port
 
Potatis
4 dl Creme fraiche (den feta)
En klick smör
1/5 dl grädde
Ca. 2 dl riven gratäng ost
Parmesan ost
Santa Marias pepparmix
Persilja
Basilika
 
Gör så här:
1. Koka potatisen tills den blir mjuk. Häll sedan av vattnet.
2. Lägg i en klick smör och grädde. Vispa med elvisp tills moset blir slätt.
3. Vispa ner creme fraichen och den rivna osten.
4. Krydda med pepparmixen tills moset har fått en kryddig smak. Salta. 
5. Hacka persilja och basilika. Blanda ner i moset.
6. Lägg upp moset i formar (jag använde mina mini grytor från le creuset)
7. Riv parmesan ost över moset. Ställ in i ugnen på 200 grader tills moset fått en gyllene färg.
 
Till moset gjorde jag kycklingfilé, som jag delade på längden och la salami och mjukost mellan.
Använde mig av mjukost med smaker av basilka och örter, för att kycklingen skulle passa ihop med moset.
Kryddade filéerna med salt och svartpeppar.
Till detta serverade jag en färdig pepparsås och sallad.
 
 
- Tyvärr blev det inte så mycket bilder knäppta på maten, hade gäster och jag kunde inte koncentrera mig - 
 
All kärlek!
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: