dagarmedmig

2013-02-15
15:10:00

Att göra en kycklingpaj med sting...
 
Mat ska smaka mycket. Älskar stark och färgglad mat, som både får munnen och ögat att "haja" till. För några dagar sedan gjorde jag en köttfärs och kantarellpaj, jag fastnade verkligen för det smidiga och lätta pajskalet. Jag är inte heller jätte förtjust i äggstanning, så jag använde mig av creme fraiche, vilket blev super gott. Eftersom det  blev en lyckad paj förra gången, valde jag att använda mig av samma pajskal och creme fraiche även till denna pajen. Kycklingpajen blev minst lika god och fick verkligen tummen upp av mannen och vännen :)
 
Kycklingpaj med sting
 
Pajdegen:
50 g rumstempererat smör/ margarin
4 dl vetemjöl
1½ dl mjölk
2 tsk bakpulver
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienserna till degen och knåda samman till en smidig deg. Klä in pajformen. Tryck upp degen på kanterna. 
 
Fyllning:
2 st kycklingfiléer
250 g champinjoner
1 paket bacon
1 påse bladspenat
4 st vitlöksklyftor
Svartpeppar
Salt
Smör (att steka i)
Santa Marias kryddmix (eller annan valfri krydda)
5 dl creme fraiche
Ca. 2-3 msk sambal oelek
Några droppar tabasco
Riven ost
 
Gör så här:
1. Skär kycklingfiléerna i bitar och stek sedan i smör. Krydda med svartpeppar och salt.
2. Skiva bacon och stek tillsammans med kycklingen. 
3. Skiva champinjonerna och stek tillsammans med kycklingen och bacon. Krydda med kryddmixen.
4. Pressa ner vitlöksklyftorna. 
5. Rör ner bladspenaten. Smaka av kryddningen, krydda mer om det behövs.
6. Lägg kycklingblandningen i pajskalet.
7. Blanda samman creme fraiche, sambal oelek och tabasco. Smaka av, ha eventuellt i mer sambal oelek.
8. Smeta creme fraichen över kycklingröran. Avsluta med att strö riven ost på toppen.
9. Ställ in i ugnen cirka 20 minuter. 
 
 
 
 
 
 
- Smaklig måltid -
 
Önskar er en skön helg!
♥ Kram Emelie ♥
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: