dagarmedmig

2012-07-10
22:26:11

Att prova något nytt....
Det har jag eller rättare sagt vi gjort idag. Jag kände för att testa Lelias recept på revben. Många som jag pratat med säger att de är sååå goda och idag bestämde jag mig för att testa. Lelias recept fick helt klart godkänt av oss, även våra gäster gillade det. Nu tänker jag ta åt mig lite av berömet också, och inte bara ge det till Leila, för det var ju faktiskt jag som laga det ;) ;)
 
Jag gjorde även två goda tillbehör, en tomatsalsa och en potatissallad. Även de godkända av oss och gästerna. Självklart kanske inte gästerna vågar säga annat än att det var super smarrigt, när jag står bakom ryggen på dem med största kniven i näven ;) ;) 
 
Baby back ribs
6 pers
 
BBQ Glaze
1 dl farinsocker
1 dl japansk soja
1 dl ketchup
1 dl flytande honung
1 tum stor knöl färsk ingefära
4 st vitlöksklyftor
1 tsk tabasco
 
Ribs
 
5 kg tunna färska revbensspjäll
3 st gula lökar
1 st hel vitlök
salt
20 st svartpepparkorn
 
Gör så här:
1. Glaze - Blanda farinsocker, soja, ketchup & honung i en bunke. Skala och riv ingefära och vitlök och blanda det i glazen. Smaksätt med tabasco.
 
2. Ribs - Koka upp en stor kastrull med vatten. Skala och halvera gul lök samt vitlök. Lägg dem i kastrullen. 
3. Tillsätt svartpepparkorn och rikligt med salt. 
4. Dela revbenen på mitten så att de ryms i en kastrull och täcks helt med vatten. Koka dem långsamt under lock i cirka 1 1/2 timma. De är färdiga när köttet lossnar från benen.
5. Ta upp revbenen och torka av dem med hushållspapper. Lägg dem i en form och pensla med BBQ glazen på båda sidorna. 
6. Grilla dem och pensla på BBQ glazen under grillningen. 
  
 
- Färdigkokta, dock inte så vacker färg, men ack så goda - 
 
 
- Tunna revbensspjäll med smarrig glaze -
 
...................
 
Jag lägger upp recept och härliga bilder på tomatsalsan och potatissalladen imorgon. Nu ska jag lägga mig jämte en varm och go Ebba och sova, imorgon vankas nämligen arbete mellan 9.30-18 på klädbutiken MARINA, kom gärna in och säg hej :) :)
 
All kärlek!
 
 

Kommentarer:
#1: Hanna Duerlund

Hej Emelie!
Tänkte jag skulle ge mig på dina rev till helgen, tänk jag som var vegetarian förr... Jag är fortfarande inte så bra på det här med kött så jag tänkte fråga dig vart du köper reven?
Kram kram

Svar: Hej Hanna :) Vad kul att du lämnat en kommentar, jag blir sååå glad :) :) Härligt att man kan ändra sig i matväg:) och visst är kött gott?
Jag tycker absolut att du ska göra revbenen i helgen, de var så möra och goda. Jag hade med mig rester till jobbet idag och de var lika goda som igår :)
Jag köpte mina på Hajen. Det finns två olika "modeller" av rev på Hajen, tjocka och tunna. Tycker att de tunna är de absolut godaste...De ligger i stora förpackningar med cirka 1.3 kg i varje.
Lycka till Hanna! Hör gärna av dig om hur det gick/smakade :)
Vi måste ses snart på en fika ;)
Emelie Ånhed

2012-07-11 @ 22:09:37
#2: Hanna

Hej Emelie!
Måste säga att maten gjorde succé! Vi härmade hela din meny och vi är mycket nöjda, det var fantastiskt gott! Vi kommer att göra detta fler gånger! Jag tipsade även gästerna om din blogg!
Kram kram

Svar: Så härligt att höra att maten blev bra :) Tur att jag inte gjorde er besvikna.. Vad glad jag blir! Kul med nya läsare, tack för att du rekomenaderar min blogg :) Stora kramar emelie
Emelie Ånhed

2012-07-23 @ 13:30:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: