dagarmedmig

2012-07-19
00:08:56

Frånvaro & smarrig efterrätt
Tiden springer förbi. Dagarna spenderas tillsammans med min lilla familj. Vi njuter av att mannen har semester. Jag försöker hinna jobba så mycket som möjligt nu när Ebba ändå har sin bästa pappa hemma. Jag har hela tiden haft som mål att uppdatera bloggen med nya recept varje dag, men nu mina vänner har det blivit lite glest mellan inläggen. Det är bara nu när det råder semestertider, sen kommer jag att bli bättre på att uppdatera här inne. Man måste tillåta sig själv att ta en paus ibland, eller hur?
Hur som helst.....
Som ni säkert vet sedan innan så älskar jag när man kan förbereda maten innan gästerna kommer. Speciellt efterrätten, allt för att man ska slippa ställa sig i köket när man sitter och har det som trevligast :) 
Igår när vi hade vänner på besök gjorde jag en efterrätt som behöver stå i frysen minst 4 timmar, perfekt med andra ord..
 
Vitchokladmousse & jordgubbs tårta
 

1 st färdigköpt sockerkaksbotten
 
Vit chokladmousse:

150 g vit choklad
0,5 msk smör
2,5 dl vispgrädde
2 st äggulor
 
Jordgubbsmousse:

300 g jordgubbar (färska eller tinade frysta)
4 st gelatinblad
0,75 dl vatten
1 dl strösocker
2,5 dl vispgrädde
 
Garnering:

Jordgubbar 
Citronmeliss
 
Gör så här:
 

1. Ta fram en form med löstagbar kant, cirka 24-26 centimeter i diameter. Skär tårtbotten 1/2 centemeter mindre än formen. (moussen ska rinna ner runt om). Lägg tårtbotten i formen.
 
Chokladmousse:
1. Smält choklad och smör över vattenbad. Ta från värmen och rör ner en äggula i taget.
2. Vispa grädden. 
3. Blanda samman den smälta chokladen och grädden.
4. Häll chokladmoussen i formen och skaka försikigt så den rinner runt botten. Frys i 30-60 minuter så att moussen stelnar.
 
Jordgubbsmoussen:
1. Mixa jordgubbar till en puré. Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten 5 minuter.
2. Koka upp socker och vatten och ta kastrullen från värmen. 
3. Låt gelatinbladen smälta i sockervattnet. Låt svalna och blanda med jordgubbspurén.
4. Vispa grädden.
5. Vänd snabb ner grädden i den kalla jordgubbspurén med luftiga tag. 
6. Häll jordgubbsmoussen över den vita chokladmoussen.
7. Täck över formen och frys tårtan minst 4 timmar.
 
- Låt tårtan stå i rumstemperatur cirka 30 minuter innan servering. Garnerna med jordgubbar och citronmeliss -
 
 
 
All kärlek!
 
 

Kommentar:
#1: Inger Karlsson

Mums denna goda tårta fick jag smaka på när vi var hos Ann o PG.

Svar: Hej Inger! Vad kul att du gillade tårtan :) det är en perfekt tårta att bjuda på, slinker ner snabbt ;) Kram
Emelie Ånhed

2012-08-08 @ 13:02:37
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: