dagarmedmig

2012-06-10
20:51:51

Hel kyckling i ugn med grönsaker
Precis vad det fick bli ikväll. Många gånger när jag är och handlar och ska välja vilket kött som jag ska laga i veckan blir det att jag köper med mig en hel kyckling. Det är super gott att göra i ugnen eller som nu till sommaren grilla på grillen. Det är också billigt. Kostar ungefär 50 kr för en hel kyckling, billigt - inte sant?

Det finns så många olika goda saker som man kan göra med hel kyckling. För det mesta brukar jag stoppa den med en massa godsaker och koka ris med en brunsås till, men idag fick jag lust för att testa något annat. Det fick helt enkelt bli detta:

Emelies kyckling med grönsaker i ugn

1 st hel kyckling
1 st röd paprika
1 st gul paprika
2 st gul lök
6 st potatisar
5 st klyftor vitlök
1 st citron
2 msk soja
3 msk flytande margarin
salt och svartpeppar

2 dl Grekisk yoghurt
2-3 msk sambal oelek
3 msk sweet chili

Gör så här:

1. Skär ett snitt rakt över ryggen på kycklingen. Skär sedan snitt mellan vingarna och bröstbenen och lägg kycklingen i en ungsform.
2. Skär alla grönsakerna i stora bitar.
3. Stoppa in 2 st vitlöksklyftor, 2 skivor citron & lite gul lök.
4. Gnid in kycklingen med salt och peppar.
5. Lägg resterande grönsaker i ugnsformen runt kycklingen.
6. Ställ in i ugn cirka 1 timma.
7. Blanda Grekisk yoghurt (går lika bra med creme fraiché eller annan yoghurt) med sambal oelek och sweet chili.






- Färdigt att serveras! - 





♥ Hoppas ni ska gilla det ♥


Ha en skön söndagskväll, det tänker jag ha i soffan ;)

Kommentarer:
#1: Gunilla Svensson

Hej Emelie! Jag gillar din blogg! Martin har tipsat mig.Fina recept o kul att få läsa dem(o allt annat trevligt).Tycker du är jätteduktig! Kram Gunilla

2012-06-12 @ 11:24:57
#2: Emelie Ånhed

Tack snälla Gunilla! Det värmer i mitt hjärta att du gillar att kolla in här :) Alltid kul när man får lite kommentarer :) :) ! Hoppas vi ses i sommar, hälsa Peter!

Kram Kram

2012-06-12 @ 16:56:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: