dagarmedmig

2012-06-03
19:44:32

Vintips & laxkotletter med potatissallad
Två trötta personer vaknade i morse ensamma, faktiskt helt ensamma då lilla Ebba premiär-sovde (har gjort innan men inte ensam) hos mormor och morfar. Gårdagen var fantastiskt, ett underbart vackert bröllop med ett brudpar som det strålande om. Vi åt fantastiskt god mat och drack bland annat ett vitt vin som var bland de godaste vita vinet jag druckit.

- Saint Clair - Sauvignon Blancmarlbrough, Nya Zeeland -



(Torr, ungdomlig, mycket frisk, aromatisk smak med inslag av passionsfrukt, päron, nässlor och citron. På systembolagets hemsida kostar det 99 kr/flaskan). 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

I fredagskväll åt vi laxkotletter med hemgjord potatissallad. Älskar färskpotatis-perioden, man kan hitta på så himla mycket gott. Jag har aldrig varit vidare förtjust i köpta potatissallader, det blandas oftast ner en massa onödiga ämnen så som E-ämnen. Mina föräldrar köpte färdiggjord colslow för några dagar sedan och i innehållsförteckningen kunde man hitta hela 11 st E-ämnen.
E-ämnen tillsätts i livsmedel för att bland annat:

- öka hållbarheten
- påverka konsistensen
- påverka smaken eller ge färg

Det är enligt mig konstigt att man är tvungen att tillsätta en massa onaturliga ämnen i all mat. Jag tycker det är bättre att hållbarheten tillexempel är kortare då. 
Jaja slut tjatat om detta :) 

EMELIES POTATISSALLAD
Ingredienser, 4 pers:



15-20 st färskpotatis
1 bunt rädisor
2 st röda äpplen
1/3 burk saltgurka
5 dl creme fraiché
3 tsk Sambal oelek
vitpeppar
salt

Gör så här:
1. Tvätta potatisen och koka tillsammans med salt. När potatisen är färdigkokt skär den i ganska stora bitar.
2. Tvätta och dela rädisorna i skivor.
3. Skala äpplena och skär i skivor.
4. Hacka saltgurkan.
5. Lägg ovan ingredienser i en skål och blanda tillsammans med creme fraichén.
6. Blanda ner sambal oelek, salt och vitpeppar. 
7. Smaka av och tillsätt eventuellt mer sambal oelek eller krydda. 

- Denna potatissallad är även grymt god till grillat kött -


(Färdigmarinerad laxkotlett inköpt på Kronans Fisk - Kvantum)



Ha en skön söndagskväll!
Nu ska jag redigera bröllopsbilder :) 
hjrta

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: