dagarmedmig

2012-05-07
21:18:41

Festlasagne
En riktigt härlig dag har det varit. Fullt med barn runt ens ben, snattrande mammor och ljuvligt väder. Vad mer kan man önska. Eftersom det var min tur att bjuda hem mammor och barn, var det också min tur att bjuda på något gott att äta till lunch. När hemmet fylls av liv vill jag absolut inte stå i köket, därför gjorde jag/mamma en riktigt god lasagne redan igår. Lasagne är en av de rätter som jag nästan tycker blir godare av att stå och dra sig över natten. Detta receptet är ett gammalt recept som mamma en gång började göra. Vi diskuterade faktiskt idag, att det finns många olika varianter av lasagne. Vissa torra, vissa saftiga, vissa vegetariska och andra med köttfärs. 

-Denna fick betyget saftig och super god-
Recept till 4 pers

8 lasagneplattor
2 gula lökar
smör
300 g köttfärs
3 msk tomatpuré
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
2 dl vispgrädde

Sås:
2 msk smör
4 msk vetemjöl
8 dl mjölk
1/2 tsk salt
4 dl riven ost

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Skala & hacka löken.
3. Fräs löken i smör i en stekpanna
4. Bryn lite i taget av köttfärsen
5. Blanda lök och köttfärs i stekpannan.
6. Tillsätt tomatpuré, salt, peppar & grädde.
7. Rör om & låt koka i 10 min på svag värme.
8. Smält smöret till såsen i en kastrull.
9. Rör ner mjölet.
10. Späd med mjölken.
11. Låt koka i 3-5 min.
12. Smaka av, ev lite mer salt.
13. Varva sås, lasagneplattor, köttfärsröra och ost i en ungssäkerform.
14. Gratinera i ugnen ca 30 min (jag brukar ha den inne lite längre)

Serveras med en god sallad till!








I morgon ska Ebba till BVC och väga och mäta sig. 9 månaders kontroll närmare bestämt. Herregd, vårt lilla ♥ fyller snart året. Det är stort, mycket stort. 
Då kommer det bjudas in till kalas. Smider redan planer på hur denna dag ska firas. En dag att minnas kommer det definitivt att bli.


(Två veckor innan beräknad dag)


(Ebba någon minut gammal)

♥Kärlek från första stund♥

Kramar!




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: