dagarmedmig

2012-05-14
21:25:30

Saftig kyckling i ugn
Här hemma råder en lätt ångest inför vår kommande Cypern resa. Ja, om lite mer än en månad flyger vi till värmen. Första gången för Ebba utomlands och första gången Cypern för oss alla tre. Ångesten grundar sig i en för tajt sommargarderob...Jaja, jag ska inte klaga, men lite LCHF och morgonpromenader kan väl inte skada :)

Till kvällsmat blev det
Saftig kycklig i ugn med riven blomkål
4 port

4 st kycklingfiléer
10 st champinjoner
1 pkt bacon
5 dl vispgrädde
2 msk hackad persilja
2 msk hackad timjan
2 msk touch of taste brynt schalottenlökfond
en skvätt soja
salt & svartpeppar

Gör så här:
1. Lägg kycklingfiléerna i en ungsfast form.
2. Klipp baconen i bitar & skiva champinjonerna. Stek baconen så det blir knaperstekt & fräs sedan champinjonerna i baconfettet tillsammans med baconen.
3. Tillsätt grädden & låt det puttra ett tag.
4. Krydda med timjan och persilja.
5. Häll i en skvätt soja & schalottenlök fonden.
6. Salt & peppar.
7. Häll såsen över kycklingen. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter.

8. Riv blomkål på grövsta sidan av ett rivgärn.
9. Koka upp saltat vatten och lägg i blomkålsrivet och låt koka ca 10 sekunder.
10. Häll av i sil eller försiktigt med locket.

(Går såklart lika bra med vanligt ris/potatis om man vill ha det! Blomkålsris = low carb :-) )







När jag lagar mat finner jag ständigt nya favoriter att smaksätta maten med. Just nu har jag en förkärlek till Renee Voltaires japanska sojasås. Den är super att smaksätta såser med. En nyhet i hyllan är Touch of Tastes nya brynt schalottenlökfond. Den förhöjer och hjälper andra kryddor att få fram smaken.





Något annat som nästan alltid finns här hemma i fruktskålen är kiwi & citron. Kiwi boostar jag mig själv med c-vitaminer och citronen perfekt att pressa i vattnet eller ha i bakning....Mango är också en nyfunnen vän för mig, som jag just nu har fått "dille" på att ha i sallader.

Idag när jag var och handlade fastnade jag för granatäpple. Jag har aldrig tidigare använt mig av det, så nu blir det till att exprementera. Me like :-) !!!



All kärlek!
hjrta





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: