dagarmedmig

2012-11-07
20:08:00

Hemlagat är godast
I förrgår hade jag en massa köttfärs hemma i kylskåpet, blev så sugen på att göra köttbullar. Så fick det bli. Jag har en liten utmaning med mig själv och det är att hitta de godaste receptet på köttbullar. Ett variant är testad och den fick klart godkänt av lilla familjen. Kommer testa fler. Har ni något favorit recept på köttbullar eller kanske någon favorit ingrediens som ni tillsätter? Kom gärna med era tips!
 
Köttbullar nr. 1
 
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl mjölk
1 dl ströbröd
1 tsk Dijonsenap
1 tsk kalvfond
1 liten riven gul lök
salt och peppar efter behag
 
Gör så här:

1. Vispa ihop alla ingredienserna utom köttfärsen i en skål. Låt stå ett tag så att det får tjocka till sig (5 – 10 min).

2.Smaka gärna av, och om det är lite för salt gör det inget för när man sen tillsätter köttfärsen behöver den ganska mycket sälta.

3. Blanda köttfärsen och det resterande ihopvispade ingredienserna med händerna i en stor skål.

4. Rulla till ca 25 köttbullar.

5. Sätt på plattan på högsta värmen och lägg i smör som får fräsa upp. Lägg i köttbullarna och sänk värmen till hälften. Stek tills köttbullarna inte är råa i mitten och fått en knaprig yta.

 

- Till köttbullarna hade vi potatis, brunsås, lingon och inlagd gurka, muuums - 



- Ebba gjorde sin "starka min" efter att hon ätit en köttbulle, det kallar vi tummen upp här hemma -
 
 
-Ren njutning att äta köttbullar -
 
 
- Jag åt hela 3 köttbullar, bra va? -
 
 
- Färdigrullade -
 


 
- Smaklig måltid -
 
 
 
Ibland blir man ju bara sååå sugen på riktig husmanskost, då är detta perfekt att laga.
Nästa inlägg bjuds det på en vaaarm och god soppa :)
All kärlek!
 
 

Kommentar:

Svensk husmanskost det slår allt.Ett säkert kort,bilderna är ljuvliga! Ebba,finaste duktiga lilla tös!Kram Gunilla

Svar: Visst är hon för underbar lilla Ebba. Mitt hjärta brinner av lycka när jag är tillsammans med henne.. Denna glada och mysiga tjej :) Angående svensk husmanskost så finns det inte mycket som slår känslan av att komma hem från en utlandssemester och få äta svensk mat. Underbart!
Ha nu en underbar helg så hoppas jag vi ses snart igen :) Kramar till er!
Emelie Ånhed

2012-11-08 @ 17:25:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: