dagarmedmig

2012-10-16
22:27:52

Grekiskt på menyn
På helgen när man har lite mer tid att förbereda maten brukar jag passa på att göra de där rätterna som kräver lite mer tid och planering. Kanske är det en rätt där köttet behövs läggas i marinad kvällen innan eller den smarriga efterrätten som kräver en tid i frysen.
 
I lördags eftermiddag la jag fläskfilé i marinad som jag använde dagen efter till att göra en god rätt, inspirerad av grekland. Närmare bestämt Grekisk pytt med tzatski. 
Detta är en rätt som kan göras på många olika sätt, man kan lägga till de grönsaker som man just för stunden är sugen på, eller kanske ta bort fetaosten om man inte är en ostälskare. Bestäm själv, så just du får de smaker som du gillar bäst.
 
Du kan hitta recept på grekisk pytt lite varstans på nätet, men oftast tycker jag att det blir godast om man kombinerar ihop lite olika. Lite här och lite där ;) Här får du min bästa grekiska pytt :) 
 
Grekisk pytt
4 pers
 
600 g fläskfilé
1 röd paprika
1 gul paprika
1 orange paprika
1 ask coctailtomater
2 pkt fetaostblock
2 st majskolvar
2 st rödlökar
 
Skär köttet i 1 cm tjocka skivor och marinera minst 5 timmar, gärna över natten.
1 1/2 dl olja (ej olivolja)
1 1/2 dl soja
3 vitlöksklyftor
1 tsk ingfära
3 tsk sambal oelek
Salt & svartpeppar
 
Gör så här:
1. Dela potatisen i klyftor. Lägg potatisen underst i en långpanna.
2. Dela varje majskolv i 4 bitar och lägg tillsammans med potatisklyftorna. Ställ in i ugnen ca. 20 minuter.
3. Skär alla grönsaker i stora bitar. Lägg ovanpå potatisklyftorna och majsen.   
4. Lägg fläskfilébitar samt marinaden ovanpå. In i ugnen 225 C ca 30 min.
5. Ta ut formen och smula över fetaosten. Ställ in den ytterligare ca 5 min i ugnen.
 
- Servera tzatsiki eller någon annan kall sås till - 
 
 
Förlåt mig för den hemska bilden, och för att det bara blev en bild. Min kamera strulade när jag skulle ta kort på maten. Fick bli en bild med mobilen ist. Nästa gång lovar jag bättre samt fler bilder. 
 
Önskar er en bra onsdag!
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: