dagarmedmig

2013-02-19
21:24:52

Att laga från Mannerströms kokbok
Mat är något som kostar mycket pengar och oftast kommer man inte under 500 lappen när man ska handla till en middag. Bra råvaror, närproducerat, ekologiskt, svenskt osv är viktigt för de flesta och då är man många gånger också tvungen att betala lite extra för tillexempel de ekologiskt odlade bananerna. Många tycker det är vårt lite extra kronor, några inte. Vad anser du? Köper du mycket ekologiskt?
Anledningen till att jag tar upp detta är på grund utav att jag hade en vän på fika idag och då diskuterade vi det här med att småhandla vs. storhandla. Pratade om hur stor skillnad pengamässigt det gör om man faktiskt tar sig tid och planerar matinköpen och inte impuls handlar varje dag. Jag föredrar storhandling, är den sortens person som alltid vill ha ett välfyllt kylskåp där man inte behöver åka och handla så fort det vankas lunch eller kvällsmat. 
Något som jag brukar köpa när jag handlar är en hel färsk kyckling. Älskar att stoppa den med en massa godsaker och göra den hel i ugnen med en smarrig brunsås och ris. Såå gott och enkelt! Jag brukar stoppa kycklingen med lite av vad jag har hemma och brukar alltid köra på mitt egna lilla sätt. Men för några dagar sedan testade jag Leif Mannerströms recept. Så gott och så enkelt.
 
Helstekt persiljekyckling
4-5 port
 
I st hel kyckling (1,2 - 1,4 kg)
2 knippen bladpersilja
1 citron 
1 hel vitlök
olivolja
Kycklingfond
1 knippe timjan
salt och peppar
 
Brunsås:
5 dl grädde
Soja
Maizena redning brunsås
Spad från kycklingen
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Plocka persiljan med skaft och blad var för sig. Strimla bladen fint liksom några av timjanbladen. 
2. Dela citronen och vitlöken.
3. Pressa i citronsaft, salt och peppar i magen på kycklingen. 
4. Stoppa in persiljestjälkar, några timjankvistar och vitlökshalvorna i magen.
5. Gnugga kycklingens skinn med citron, salt och peppar. Strö över hackad timjan. 
6. Stek kycklingen drygt 60 miinuter i mitten av ugnen, ös den då och då med det spad som bildas.
 
 - OBS! Det spad som du eventuellt öser bort, spara det till såsen -
 
7. Häll men jämna mellanrum över kycklingfond på kycklingen. 
8. Ta ut kycklingen när cirka 15 minuter av stektiden återstår. 
9. Kycklingen är klar när det kommer ut klar buljong om man sticker en vass kniv i kycklingens tjockaste del.
10. Häll spadet från kycklingen i en kastrull och blanda med övriga sås ingredienser.
 
- Serveras tillsammans med ris och brunsås -
 
 
 
 
All kärlek!
 
 
 

Kommentar:

Jag säger helt enkelt,så himla gott det ser ut! Jag riktigt känner hur saftig o god kycklingen är:)))) MUMS!
Kram Gunilla

Svar: Hej bästa Gunilla!Är så glad för din kommentarer :) :)
Kycklingen var riktigt saftig och god. Det är så smidigt att göra hel kyckling i ugn. Nästa gång jag åker och handlar blir det till att inhandla en till för att göra något nytt med den:) har du något bra förslag kanske?
Kramar till dig från mig :)
Emelie Ånhed

2013-03-10 @ 11:35:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: